Kapellet

Alla inlägg den 30 september 2010

Av Katti - 30 september 2010 00:10


Sommaren 2010


Min första bloggkyrka får bli min egen första kyrka. Här är jag döpt, liksom alla mina syskon och ett flertal av kusinerna på mammas sida. Här ligger min mormor och morfar begravda och mormors föräldrar och en moster. Överhogdals kyrka tillhör Härnösands stift och ligger precis innanför gränsen till Härjedalen, efter väg 45.


Det är en enkelt byggd men vacker träkyrka. Den kyrka vi ser idag byggdes från början som en timrad byggnad utan torn, med stående rödmålad panel. 1746 blev den klar för invigning efter ett par års byggnation. Dock har det funnits kyrkobyggnader på platsen sedan 1400-talet om man får tro ett brev från biskopen i Trondheim. Härjedalen tillhörde då Norge. Under mitten av 1800-talet byggdes kyrkan om och fick ett nytt utseende med klocktorn och vitmålade väggar. Interiören byggdes om med ljus inredning med vita väggar och tak. Denna har jag inte sett personligen ännu (i vuxen ålder) men jag hoppas kunna komma in i kyrkan och fotografera någon gång framöver.



   




Kyrkhärbrena där man hittade Överhogdalstapeten, en av Europas äldsta och mest bevarade vävnader i fem delar. Den är daterad tusentalet år tillbaks i tiden. Originalet finns på Jämtlands Museum i Östersund men en kopia har vävts upp med gammal teknik och garn färgat med de material som troligen användes för tusen år sedan. Dessa sitter i ett nybyggt bygdemuseum, Överhogdals Forngård.



Kyrkan ligger vackert i dalgången där Hoan rinner fram.


Tillhör Härnösands stift.
Överhogdal/Ytterhogdal/Ängersjö församling.


Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards