Kapellet

Alla inlägg den 3 oktober 2010

Av Katti - 3 oktober 2010 23:40


Jag fick i min brevlåda, en härlig bok häromdagen. Den är i fick-format (13x22 cm) med bilder av alla kyrkor o kapell den talar om. Våra kyrkor handlar om kyrkorna i Härjedalen och Jämtland. Den här skulle jag ha behövt i somras! Eller augusti om man ska vara petig. Hittade aldrig kapellet i Vemdalsskalet men å andra sidan hade vi inte kommit så mycket närmare med medföljande karta heller. Kanske GPSen hade kunnat hjälpa till att hitta igen huset men jag tillåter mig tvivla.






En karta medföljer boken.



Givetvis fotade jag uppslaget med Överhogdals kyrka :-)

(till vänster Älvros nya kyrka, mina foton kommer så småningom)


Boken berättar kort om varje kyrka och kapell. Lite historik, när kyrkan byggdes, vem som var byggherre och arkitekt och vad som kännetecknar just den eller den kyrkan osv. De flesta bilderna är svartvita men det finns färgfoton också.

Den innehåller förklaringar som beskriver alla de inredningstekniska ord som finns i byggnadssvängen och framför allt i kyrkobyggnader


Boken ingår i en serie som heter "Upptäck Jämtland/Härjedalen".

ISBN 91-7948-134-5

Mer info finns hos Jamtli, Jämtlands länsmuseum.

Ovido - Quiz & Flashcards