Kapellet

Alla inlägg den 10 oktober 2010

Av Katti - 10 oktober 2010 15:17


Soutujärvi kyrka ligger i Skaulo, längs väg E10 mellan Kiruna och Gällivare. Vi passerade där i våras med broms på bilen och jag kunde stanna till o fotografera. Kyrkan var stängd så det är bara externa foton.

Den invigdes 1963 och dess yttre skvallrar om att det är en ny kyrka.





 




Tillhör Luleå stift

Gällivare församling

Av Katti - 10 oktober 2010 14:30



Det lilla kapellet i Hälsinggården i Falun invigdes 1983. Innan det byggdes inhystes kapellet i en källarlokal i ett hyreshus. I den källaren tog jag konkan som de kallar det i Kiruna. Dvs jag genomgick konfirmationen.

Har inga nytagna bilder inifrån kapellet och jag vet inte hur det ser ut därinne idag, om de ens har en gudstjänstlokal längre... Vår äldsta dotter är döpt här i adventstid 1990 och Gubben o jag passade på att gifta oss samtidigt till min familjs stora överraskning. Trots att ingen visste (utom svärmor och några till i makens familj) hade jag nästan hela syskonskaran på plats.




Tillhör Västerås stift

Falu Kristine församling

Av Katti - 10 oktober 2010 09:45


Det här är en bild av Kirunas äldsta bevarade bostadshus. Det står på Församlingshemmets gård, strax intill kyrkan som ni kan se. Eller inte :-) Den är där, i dimmorna bakom.

Det lilla huset har fönster, men de är på andra sidan härifrån sett. Man kan se kyrkan inifrån stugan - om man fick komma in i den. Den tillhör numer Kiruna församling och de har ställt in diverse föremål från 1900-talets början i huset för att visa hur det kunde se ut på den tiden Kiruna föddes.



Skapa flashcards