Kapellet

Direktlänk till inlägg 15 oktober 2010

Glommersträsk kyrka

Av Katti - 15 oktober 2010 12:58



En av mina senast besökta kyrkor. Maken o jag tog en tur runt trakterna kring Långträsk i september och ett av ställena vi stannade till vid var Glommersträsk. Mitt i samhället ligger den relativt "nya" kyrkan, inklämd mellan skolan, distrikts-sköterskemottagningen och pensionärshemmen. Det är livstrappan i ett kvarter :-)


Tidigare låg kyrkan på andra sidan vägen men där finns bara en liten park med en minnessten idag och den röda klockstapeln förstås. Kyrkan var från början ett bönehus som byborna byggde under 1800-talets sista decennium men när man bestämde sig för att flytta bönehuset på trettiotalet byggde man om det och gjorde det större. Under femtiotalet blev bönehuset omvandlat till kyrka åt församlingen.


Klockstapeln byggdes 1903


   


1999 byggdes entrén om och handikappanpassades. Den nya entrén är inglasad och modern. Jag kom inte längre än såhär då kyrkan var stängd.



Kyrkogården ligger några km utanför Glommersträsk och har ett eget gravkapell som, när vi var förbi där, var under renovering pga brand.


Tillhör Luleå stift


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Katti - 5 juni 2016 16:30

  Ett litet kapell jag helt har missat på mina resor, är det som ligger vid Storforsen, längs väg 374. Det ligger fantastiskt vackert på en kulle med utsikt över forsen och älven. Hade för tillfället bara mobilen att tillgå, men den fungerade helt ...

Av Katti - 21 mars 2014 12:38

  En varm sommardag besökte jag den katolska kyrkan i Narvik. Lite svårfotograferad då det är trångt på gatan framför kyrkan och solen gassade och gav svårt fotoljus.                         ...

Av Katti - 16 maj 2012 11:31


    Skattunge kyrka, Skattungbyn   Orsa församling Västerås stift   ...

Av Katti - 29 februari 2012 22:14

    Misjonskirken i Narvik. Kyrkan ligger mitt i centrala stan men kan ändå vara lite svår att få ögonen på - det höga tornet till trots. Narviks gator är lite branta på sina håll. Har inte hittat någon information om själva byggnaden så jag v...

Av Katti - 29 februari 2012 21:50

      Harry Gangvik Tromsø gjorde ritningarna till Kristus Konge-kyrkan i Narvik. Bakgrunden är att utländska arbetare gästade Narvik och malmhamnen under sjuttiotalet och en katolsk kyrka efterfrågades. Pengar samlades in från Tyskland, var...

Skapa flashcards