Kapellet

Direktlänk till inlägg 24 oktober 2010

Vemdalens kyrka

Av Katti - 24 oktober 2010 13:01



Vemdalen ligger längst upp i nordöstra hörnet av Härjedalen, längs väg 315 på vägen mot Vemdalsskalet. Klocktornet står alldeles intill vägen. Där finns en av Härjedalens härligaste kyrkor. Nej, stryk det där. Vemdalen har Härjedalens absolut läckraste kyrka.



Kyrkan är byggd i timmer 1760-63 och har säteritak med en stor takryttare till lökkupoltorn mitt på taknocken. Kyrkan är idag vitmålad med spåntak och urläcker i sin bulliga och åttkantiga form!


Vinklarna blir alltid lite roliga.... Or not.


Klockstapeln byggdes 1755

Byggmästare Anders Killberg från Klövsjö


Givetvis stod kyrkan stängd när jag kom....



...men...


på den vackra stjärnmönstrade trädörren satt denna handskrivna tavla:


     


Det var bara att plocka ner den enorma portnyckeln i järn med mässingskorset och låsa upp!

Jag är jätteimponerad att den får vara ifred. Allt som inte sitter fast brukar ha en förmåga att försvinna. Tack alla besökare som låter saker och ting vara kvar där de ska.

Inne i vapenhuset möts man av fattigmansbössan i en alldeles egen utformning och den vackra taklampan i smide och glas. Vid fästet i taket finns en rokokoblomma målad.


 




I kyrksalen möts man av ett härligt ljus, om än lite skumt eftermiddagsljus när vi var där så det var lite svårt att fotografera. Jag använder sällan blixt om jag kan undvika det och äger inget stativ så många bilder blev lite darriga.  

Kyrkan är som sagt åttkantig och det sitter höga fönster runt om i samma, om än halv åttkantsform. Bänkarna är dalablå utvändigt och gråvita invändigt med rödbrun psalmbokshylla. Många av trädetaljerna, "brädorna" runt om i kyrkan är marmorerade.


   



   



1773


 


   

Kyrkan har x antal ljusstakar i smide, ingen är den andra lik.



Det är många bilder men det kan komma upp ännu fler så småningom.


Tillhör Härnösand stift

Hedebygdens församling

 
 
Ingen bild

barbrothorn@gmail.com

25 oktober 2010 15:11

Vemdalen är en kyrka att älska! Även jag föll för den charmiga lilla texten på dörren. Helt underbart!

 
Anette Grinde

Anette Grinde

5 juni 2011 10:54

Ja, en underbart vacker kyrka. Den bör man besöka, när man har vägarna förbi. Stiga in en stund. Fundera. Lyssna på stillheten och tystnaden.

A..

http://anettegrinde.blogspot.com/2011/06/sa-har-vi

Katti

7 juni 2011 12:49

Det är så sant, Anette!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Katti - 5 juni 2016 16:30

  Ett litet kapell jag helt har missat på mina resor, är det som ligger vid Storforsen, längs väg 374. Det ligger fantastiskt vackert på en kulle med utsikt över forsen och älven. Hade för tillfället bara mobilen att tillgå, men den fungerade helt ...

Av Katti - 21 mars 2014 12:38

  En varm sommardag besökte jag den katolska kyrkan i Narvik. Lite svårfotograferad då det är trångt på gatan framför kyrkan och solen gassade och gav svårt fotoljus.                         ...

Av Katti - 16 maj 2012 11:31


    Skattunge kyrka, Skattungbyn   Orsa församling Västerås stift   ...

Av Katti - 29 februari 2012 22:14

    Misjonskirken i Narvik. Kyrkan ligger mitt i centrala stan men kan ändå vara lite svår att få ögonen på - det höga tornet till trots. Narviks gator är lite branta på sina håll. Har inte hittat någon information om själva byggnaden så jag v...

Av Katti - 29 februari 2012 21:50

      Harry Gangvik Tromsø gjorde ritningarna till Kristus Konge-kyrkan i Narvik. Bakgrunden är att utländska arbetare gästade Narvik och malmhamnen under sjuttiotalet och en katolsk kyrka efterfrågades. Pengar samlades in från Tyskland, var...

Ovido - Quiz & Flashcards