Kapellet

Direktlänk till inlägg 25 oktober 2010

Glommersträsk gravkapell

Av Katti - 25 oktober 2010 12:12


Kyrkogården i Glommersträsk ligger en bit utanför samhället. Vi kom från det hållet och stannade till när vi såg kyrktornet. Själva kapellet hade brunnit och var täckt i en ful, blå presenning men grinden... Grinden! Det vackraste jag sett på länge! Mitt i den enorma granhäcken som slingrade sig runt hela kyrkogården - och även innanför - gick man igenom en fantastiskt grind. Vilket hantarbete!


Ett stort mässingskors flankerad av två grinddelar av lövrankor i svart smide. Helt underbar!

En skylt på grinden förtäljer:

SKÄNKT

AV BRÖDERNA WIKBERG

ÅR 1958

TILL MINNE AV

SMEDSMÄSTARE

H WIKBERG



Ett vackert smidesräcke vid sidan om den brandskadade trappen.

En av dörrarna var väldigt skadad.


Takryttaren, en fin spira i trä och smide, ovanpå det lilla klocktornet.


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


Saxat ur NSD från 4 september 2009, drygt ett år innan vårt besök:

Klockan 21.45 på fredagskvällen kom samtal till SOS om att det brinner i ett gravkapell i Glommersträsk, söder om Arvidsjaur. Gravkapellet är cirka femtio kvadratmeter stort. Räddningsstyrkor från Glommersträsk och Arvidsjaur har skickats till platsen. Även en polispatrull är på väg.

 

Tillhör Luleå stift

Jukkasjärvi församling


 
 
Ingen bild

barbrothorn@gmail.com

25 oktober 2010 15:12

Så synd att vi missade detta när vi var i Glommersträsk! Vackert smide är något jag verkligen gillar!

Katti

25 oktober 2010 18:32

Kyrkogården ligger efter en avtagsväg ett par km utanför själva Glommers by. Vi hade väl tur som råkade komma just den vägen. Grinden är helt fantastik och gjorde hela stoppet :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Katti - 5 juni 2016 16:30

  Ett litet kapell jag helt har missat på mina resor, är det som ligger vid Storforsen, längs väg 374. Det ligger fantastiskt vackert på en kulle med utsikt över forsen och älven. Hade för tillfället bara mobilen att tillgå, men den fungerade helt ...

Av Katti - 21 mars 2014 12:38

  En varm sommardag besökte jag den katolska kyrkan i Narvik. Lite svårfotograferad då det är trångt på gatan framför kyrkan och solen gassade och gav svårt fotoljus.                         ...

Av Katti - 16 maj 2012 11:31


    Skattunge kyrka, Skattungbyn   Orsa församling Västerås stift   ...

Av Katti - 29 februari 2012 22:14

    Misjonskirken i Narvik. Kyrkan ligger mitt i centrala stan men kan ändå vara lite svår att få ögonen på - det höga tornet till trots. Narviks gator är lite branta på sina håll. Har inte hittat någon information om själva byggnaden så jag v...

Av Katti - 29 februari 2012 21:50

      Harry Gangvik Tromsø gjorde ritningarna till Kristus Konge-kyrkan i Narvik. Bakgrunden är att utländska arbetare gästade Narvik och malmhamnen under sjuttiotalet och en katolsk kyrka efterfrågades. Pengar samlades in från Tyskland, var...

Ovido - Quiz & Flashcards