Kapellet

Direktlänk till inlägg 2 november 2010

Svegs kyrka, exteriör

Av Katti - 2 november 2010 11:00



Svegs vackra vita kyrka och dess kyrkogård ligger mitt i samhället. Jag har en svaghet för vita kyrkor med svarta tak och Svegs kyrka är inget undantag. Kyrkan som den ser ut idag skall vara Svegs fjärde i ordningen, men vissa uppgifter tyder på ännu ett par tidigare träkyrkor. Redan på 1100-talet ska den första ha byggts. Denna (dessa) träkyrka(-or) blev "utbytt" mot en medeltida gråstenskyrka i början av 1500-talet. Gråstenskyrkan råkade dock ut för ett blixtnedslag 1563 och blev så skadad i branden som följde att den revs. 1612 invigdes en tredje kyrka på platsen som stod pall till 1800-talets mitt, då dagens kyrka byggdes. Den invigdes 1847. Kanske var den gamla för liten? Jag väntar på bättre information än den knapp-händiga jag fått tag i.



Putsen flagnar på östra gaveln


   


 

Västra huvudporten och södra skeppsporten




   

"Vapenhuset" är numer inredd.
Trappen leder upp till klocktornet, med en stängd port av gammalt datum


 

Två olika murstolpar/grindar.

Södra respektive norra sidan av kyrkogården.



Min farfar och farmor ligger begravda här. Farmors begravning är en av få jag varit på och det var en vacker ceremoni. Jag glömmer aldrig pappas rödgråtna ögon när de till slut jordfäste henne i samband med begravningen.


Det blev en hel del exteriöra bilder. Interiören kommer härnäst!


Tillhör Härnösand stift

Svegsbygdens församling



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Katti - 5 juni 2016 16:30

  Ett litet kapell jag helt har missat på mina resor, är det som ligger vid Storforsen, längs väg 374. Det ligger fantastiskt vackert på en kulle med utsikt över forsen och älven. Hade för tillfället bara mobilen att tillgå, men den fungerade helt ...

Av Katti - 21 mars 2014 12:38

  En varm sommardag besökte jag den katolska kyrkan i Narvik. Lite svårfotograferad då det är trångt på gatan framför kyrkan och solen gassade och gav svårt fotoljus.                         ...

Av Katti - 16 maj 2012 11:31


    Skattunge kyrka, Skattungbyn   Orsa församling Västerås stift   ...

Av Katti - 29 februari 2012 22:14

    Misjonskirken i Narvik. Kyrkan ligger mitt i centrala stan men kan ändå vara lite svår att få ögonen på - det höga tornet till trots. Narviks gator är lite branta på sina håll. Har inte hittat någon information om själva byggnaden så jag v...

Av Katti - 29 februari 2012 21:50

      Harry Gangvik Tromsø gjorde ritningarna till Kristus Konge-kyrkan i Narvik. Bakgrunden är att utländska arbetare gästade Narvik och malmhamnen under sjuttiotalet och en katolsk kyrka efterfrågades. Pengar samlades in från Tyskland, var...

Ovido - Quiz & Flashcards