Kapellet

Direktlänk till inlägg 7 november 2010

Amsbergs kapell

Av Katti - 7 november 2010 11:33



Amsbergs, eller Norr Amsbergs kapell ligger några km väster om Borlänge. Det är ett litet kapell byggt i trä (knuttimmer) och målat falurött. Redan 1683 stod det klart.


Ingången till kapellet sedd från vägen. Den blev huvudingång vid restaureringen på tjugotalet, 1924-25.  



Södra långsidan av kapellet där den ursprungliga huvudingången med vapenhus finns. Tyvärr tittade jag aldrig in i vapenhuset när jag var där. Bra att ha ett nytt projekt :-)



Klockstapeln sum uppfördes vid restaureringen 1925. Tidigare fanns ett litet klocktorn över nuvarande ingång.


 



Innerväggarna är panelklädda och vitmålade. Det maffiga altarskåpet i ek och predikstolen är från 1620 och satt tidigare i Stora Tuna kyrka men flyttades till Amsberg 1759. Dopfunten såg jag inte till, ville inte störa för mycket då en ung familj kom till kapellet för att samtala med prästen om ett dop (antar jag). Den är i trä med tennskål och skall vara från 1700-talets mitt.



Jungfru Marias släkt med Maria o Jesusbarnet i mitten.


  

Heliga Annas möte med Joakim  |  Marias födelse


 

Annas legend  |  Marias tempelgång


 



  



Predikstolen är rikt snidad med de fyra evangelisterna och deras attribut.

Jag tycker den är jättehäftig i en sån liten och enkel kyrka som Amsbergs.


Från svenskakyrkan.se:

Av bilderna märks på ”korgens” fält Kristus och evangelisterna. På ryggstyckets mittersta fyllning att ”Gudsöga”. På den högra Johannes Döparen. På predikostolens ”Ljudtak” finns fem 1400-tals statyetter föreställande några apostlar, ett manligt helgon samt evangelisten Johannes. Mellan dessa syns bilder av Martin Luther och övriga reformatorer.


Kapellet är elektrifierat med lampetter efter ytterväggarna.

Kyrkbänkarna är omålade med utskurna, numrerade sidor.

Längs kyrkgången sitter svarvade ljusstakar med smideshållare.


    



Den gamla huvudingången på långväggen.





 


Tillhör Västerås stift

Stora Tuna församling


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Katti - 5 juni 2016 16:30

  Ett litet kapell jag helt har missat på mina resor, är det som ligger vid Storforsen, längs väg 374. Det ligger fantastiskt vackert på en kulle med utsikt över forsen och älven. Hade för tillfället bara mobilen att tillgå, men den fungerade helt ...

Av Katti - 21 mars 2014 12:38

  En varm sommardag besökte jag den katolska kyrkan i Narvik. Lite svårfotograferad då det är trångt på gatan framför kyrkan och solen gassade och gav svårt fotoljus.                         ...

Av Katti - 16 maj 2012 11:31


    Skattunge kyrka, Skattungbyn   Orsa församling Västerås stift   ...

Av Katti - 29 februari 2012 22:14

    Misjonskirken i Narvik. Kyrkan ligger mitt i centrala stan men kan ändå vara lite svår att få ögonen på - det höga tornet till trots. Narviks gator är lite branta på sina håll. Har inte hittat någon information om själva byggnaden så jag v...

Av Katti - 29 februari 2012 21:50

      Harry Gangvik Tromsø gjorde ritningarna till Kristus Konge-kyrkan i Narvik. Bakgrunden är att utländska arbetare gästade Narvik och malmhamnen under sjuttiotalet och en katolsk kyrka efterfrågades. Pengar samlades in från Tyskland, var...

Skapa flashcards