Kapellet

Direktlänk till inlägg 11 februari 2011

Bok - Våra kyrkor

Av Katti - 11 februari 2011 14:45


Åh, vad jag har väntat på den här boken! Den har varit lite besvärlig att få hem i brevlådan. Eller inte ens det. Den skulle inte rymmas där! Boken är stor som en A4-pärm och väger 2,6 kilo. En riktig koloss till bok. Älskar omslaget till den! Kom per postförskott från Klarkullens Förlag och den kostade inklusive frakt femhundra pix. Dyr som sjutton men den täcker ju in allt vad svenska kyrkor heter. Några av dem är avsakraliserade sen tryckningen (jag hittade Toullas fd kyrka som nu är privat bostad) men vem bryr sig om det om hundra år, som Lisa Syrén brukar säga? Finns för ovanlighetens skull inget årtal uppgivet i boken, vare sig för copyright eller tryckår.


Vår mailkorrespondens har varit lite besvärlig för mina mail har studsat tillbaks som olevererbara och spam. Första gången beror det på att adressen till Michael som har hand om försäljningen har felstavad mailadress (ska vara michael och inte mikael). Man kan ringa också men jag har haft oturen att han inte varit där när jag provat. Hur som haver. Skickade ett rent mail, utan vår tidigare konversation (från när de faktiskt gick igenom) och då kom det fram och några dagar senare var boken här.


Dryga sjuhundra sidor med kort information och i många fall fyrfärgsbilder på vårt lands dryga 3300 kyrkor och kapell. Våra kyrkor. De viktigaste uppgifterna finns om varje kyrka/kapell men för att veta mer får man leta andra källor. Dock är den suverän som ett första uppslagsverk att utgå ifrån!

Kyrkorna är indelade stiftvis med domkyrkan som första beskrivning i varje del och sedan per kommun på något vis, har inte klurat ut riktigt hur, ännu. Funderar om det är vägvis? En (mycket) kort vägbeskrivning finns.


Urvackert omslag!


Nedan ett par uppslag som visar upplägget i boken:




Klarkullens förlag (klicka dig till "Våra kyrkor")

ISBN 91-971561-0-8

350:- plus frakt (totalt 500:-)

OBS! Under "kontakta oss" är adressen till Michael rättstavad, men inte på sidan för boken.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Katti - 5 juni 2016 16:30

  Ett litet kapell jag helt har missat på mina resor, är det som ligger vid Storforsen, längs väg 374. Det ligger fantastiskt vackert på en kulle med utsikt över forsen och älven. Hade för tillfället bara mobilen att tillgå, men den fungerade helt ...

Av Katti - 21 mars 2014 12:38

  En varm sommardag besökte jag den katolska kyrkan i Narvik. Lite svårfotograferad då det är trångt på gatan framför kyrkan och solen gassade och gav svårt fotoljus.                         ...

Av Katti - 16 maj 2012 11:31


    Skattunge kyrka, Skattungbyn   Orsa församling Västerås stift   ...

Av Katti - 29 februari 2012 22:14

    Misjonskirken i Narvik. Kyrkan ligger mitt i centrala stan men kan ändå vara lite svår att få ögonen på - det höga tornet till trots. Narviks gator är lite branta på sina håll. Har inte hittat någon information om själva byggnaden så jag v...

Av Katti - 29 februari 2012 21:50

      Harry Gangvik Tromsø gjorde ritningarna till Kristus Konge-kyrkan i Narvik. Bakgrunden är att utländska arbetare gästade Narvik och malmhamnen under sjuttiotalet och en katolsk kyrka efterfrågades. Pengar samlades in från Tyskland, var...

Skapa flashcards