Kapellet

Direktlänk till inlägg 18 mars 2011

Gustafs kyrka

Av Katti - 18 mars 2011 21:14



Det lilla samhället Enbacka mellan Borlänge och Säter hade ett kapell byggt 1633. Detta förföll, av för mig okänd anledning och man ville bygga en ny - och större kyrka. 1765-68 byggdes den nya annexkyrkan till Stora Tuna församling och det gamla kapellet revs.


 


1768 (?) invigdes den nya kyrkan som till en början fortfarande hette Enbacka kapell och hörde till Stora Tuna församling (Borlänge). Gustafs bröt sig ur Stora Tuna och blev egen församling 1775. Gustaf III delade inte bara ut ett dekret med församlingdelningen utan även sitt namn till byn och kyrkan och detta blev Gustafs kyrka, församling och by - varifrån den kända och goda Gustafskorven kommer. 

Frågetecknet kommer sig av att jag sett två uppgifter om invigningsdatumet. En säger att kyrkan invigdes den 26 oktober 1766 och en uppgift säger den andra advent (4 december) 1768. 1768 låter troligare.



Det gamla kapellet hade en separat klockstapel men den 13 augusti 1767 flyttades de två klockorna till tornet i den nya kyrkan. 

Den lilla klockan gjöts 1639 och blev sedan omgjuten 1809 av Eric Göthe i Falun. Stora klockan gjöts ursprungligen 1735, och är även den omgjuten senare, också av Eric Göthe.

Tornuret tillverkades av C. J. Trång i Stjärnsund 1862.



Jag har passerat Gustafs kyrka vid några tillfällen och den har alltid varit stängd. På Säters hemsida för kommunens kyrkor kan man läsa att det går att boka en tid för guidning och/eller visning. Måste nog göra det :-)



Tillhör Västerås stift

Säterbygdens församling


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Katti - 5 juni 2016 16:30

  Ett litet kapell jag helt har missat på mina resor, är det som ligger vid Storforsen, längs väg 374. Det ligger fantastiskt vackert på en kulle med utsikt över forsen och älven. Hade för tillfället bara mobilen att tillgå, men den fungerade helt ...

Av Katti - 21 mars 2014 12:38

  En varm sommardag besökte jag den katolska kyrkan i Narvik. Lite svårfotograferad då det är trångt på gatan framför kyrkan och solen gassade och gav svårt fotoljus.                         ...

Av Katti - 16 maj 2012 11:31


    Skattunge kyrka, Skattungbyn   Orsa församling Västerås stift   ...

Av Katti - 29 februari 2012 22:14

    Misjonskirken i Narvik. Kyrkan ligger mitt i centrala stan men kan ändå vara lite svår att få ögonen på - det höga tornet till trots. Narviks gator är lite branta på sina håll. Har inte hittat någon information om själva byggnaden så jag v...

Av Katti - 29 februari 2012 21:50

      Harry Gangvik Tromsø gjorde ritningarna till Kristus Konge-kyrkan i Narvik. Bakgrunden är att utländska arbetare gästade Narvik och malmhamnen under sjuttiotalet och en katolsk kyrka efterfrågades. Pengar samlades in från Tyskland, var...

Ovido - Quiz & Flashcards