Kapellet

Direktlänk till inlägg 20 mars 2011

Bingsjö kapell

Av Katti - 20 mars 2011 12:56


Intill en bäck, mitt i byn ligger Bingsjö kapell.


Det första bönehuset sattes upp 1792 och en del av inventarierna i dagens kapell härstammar från den tiden. Bland annat var tornet fristående. Den gamla kyrkobyggnaden revs och 1864 byggde man en ny kyrka med en del av det gamla timret, samt material från byggnader i Svabensverk. Ett par år senare byggde man ut det spånklädda tornet som efter nybyggnaden sitter ihop med kyrkan.

1881 satte man upp spåntad panel i olika riktningar utanpå timret och vitmålade detta.


Krattade grusgångar och raka rader av gravstenar.


Kyrkan är byggd i timmer och vid en renovering 1971-72 isolerades väggarna och brädkläddes än en gång.



Kyrkan är endast öppen för visning under gudstjänster så än har jag inte kommit in i den. Ett par "chansfoton" genom fönstren visar strama träbänkar och ett altarbord med kors och blomvaser.

Man kan även ana predikstolen från 1634 som hämtades från Vika kyrka tre år efter invigningen av första kapellet, 1795.

Det skall finnas målningar och tavlor av Jerk Werkmäster som hjälpte till med en renovering under 1960-talet.  Han har även målat altartavlan - i den gamla ramen...




Tillhör Västerås stift

Rättviks församling


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Katti - 5 juni 2016 16:30

  Ett litet kapell jag helt har missat på mina resor, är det som ligger vid Storforsen, längs väg 374. Det ligger fantastiskt vackert på en kulle med utsikt över forsen och älven. Hade för tillfället bara mobilen att tillgå, men den fungerade helt ...

Av Katti - 21 mars 2014 12:38

  En varm sommardag besökte jag den katolska kyrkan i Narvik. Lite svårfotograferad då det är trångt på gatan framför kyrkan och solen gassade och gav svårt fotoljus.                         ...

Av Katti - 16 maj 2012 11:31


    Skattunge kyrka, Skattungbyn   Orsa församling Västerås stift   ...

Av Katti - 29 februari 2012 22:14

    Misjonskirken i Narvik. Kyrkan ligger mitt i centrala stan men kan ändå vara lite svår att få ögonen på - det höga tornet till trots. Narviks gator är lite branta på sina håll. Har inte hittat någon information om själva byggnaden så jag v...

Av Katti - 29 februari 2012 21:50

      Harry Gangvik Tromsø gjorde ritningarna till Kristus Konge-kyrkan i Narvik. Bakgrunden är att utländska arbetare gästade Narvik och malmhamnen under sjuttiotalet och en katolsk kyrka efterfrågades. Pengar samlades in från Tyskland, var...

Skapa flashcards