Kapellet

Alla inlägg den 23 mars 2011

Av Katti - 23 mars 2011 20:55



Feskekôrka i Gôtebôrrg



Av Katti - 23 mars 2011 20:50


I jakten på Bollnäs kyrka dök vi på Missionskyrkan. Vacker!





Av Katti - 23 mars 2011 20:06



Ebeneser i centrala Luleå byggdes 1905 och tjänade under de efterföljande sjuttio åren som baptistkyrka. Idag är det ett kulturcentrum för konserter, teater, dans och mycket annat.

Huset renoverades 1994 och står just nu intill en tom tomt, där fd Fritz Olsson fanns.


Av Katti - 23 mars 2011 19:48



Mamma har berättat att Missionskyrkan var välbesökt när hon var barn. Den ligger mitt i byn. Idag fungerar den som klubblokal till Hog Valley MC. När vi var förbi där satt ett anslag på dörren med en karta som visade en MC-tur som hade genomförts i juli.  



Överhogdals missionskyrka byggdes under 1920-talet.



Av Katti - 23 mars 2011 19:41


Jag har under mina fototurnéer fotograferat en del missionskyrkor och andra kyrkobyggnader. Många av Missionsförbundets kyrkor har ingen information. Åtminstone ingen lättillgänglig sådan. Ibland finns dess historia nedtecknad men än är det många oupplysta sidor att hitta...

Vissa har jag omkringinfo om men risken finns att det mest blir bara foton :-)

Den som läser detta och snubblar över mina foton och har något att delge, kan ju skicka mig en notis och gärna någon form av backupinfo via länkar eller annat, så kan jag kika på det!


Av Katti - 23 mars 2011 18:56



Jag har inte satt min fot i närheten av det här kapellet så jag har inte sett hur det exakt ser ut. Mina bilder är tagna från järnvägen. (från ett lok på rull!). Fotona har väl mycket att önska men innan jag kommer på plats personligen o fötterna på marken är det vad jag har att bjuda på ;)



Jan Thurfjell är arkitekten bakom kyrkan som byggdes 1964. Den ser ut som en lappkåta med stomme i trä och spånklädda väggar. I toppen sitter en kon i plexiglas. Altarväggen har ett stort fönster. Mina bilder visar kyrkan från entrésidan.



Tillhör Luleå stift

Gällivare församling


Ovido - Quiz & Flashcards