Kapellet

Direktlänk till inlägg 24 maj 2011

Juoksengi kyrka

Av Katti - 24 maj 2011 07:39



Juoksengi ligger i Tornedalen längs väg 99. I samhället finns en enkel men vacker liten kyrka. Vitmålad med grått sadeltak och en fyrkantig, separat stående klockstapel.



På fyrtiotalet började man önska sig en egen kyrka i byn då bönhuset inte kändes stort och "värdigt" nog. Vid ett biskopsbesök på fyrtiotalet framförde byborna att man ville ha en "riktig" kyrka i stället för bönehuset man nyttjade till gudstjänster. 1951 bildades Stiftelsen Jouksengi Kapell i byn som med gemensam kraft samlade pengar och fick ordnat med virke, transporter, arbetstimmar av hästar och andra fordon med mera.

Stiftelsen fick en kyrkklocka som gåva.

Man anlitade arkitekt Thurfjell från Luleå att göra ritningar och våren 1962 började bygget. Kyrkan stod klar för sin första julotta när julen kom samma år. Den officiella invigningen av biskop Ivar Hylander skedde ett par månader senare, på Kyndelsmässodagen.


Utbyggnaden till vänster tillkom då man tidigare druckit kyrkkaffe i skolans bespisning men ville ha något på närmare håll. Församlingssalen byggdes till och 21 år efter kyrkoinvigningen, i februari 1984 kunde man dricka kyrkkaffet i den nya lokalen.


 

Klockstapeln är den andra på platsen. Tidigare fanns en annan, tre-kantig "pinnbensmodell" med pyramidformat tak (se här) men man anlitade arkitekt Thurfjell igen för att rita en ny och denna kvadratiska tornmodell byggdes 1971.


Kyrkan stod stängd när vi kom så jag tog några bilder genom fönstret.
Dopfunten närmast.


Dock kom en kvinna förbi när vi skulle åka därifrån och jag fick komma in för att ta bättre foton - och köpa ett infoblad och lite vykort :-)


   

Hon beklagade sig lite att altaret såg så naket ut. Påskhelgens mässor var avklarade och alla kläden och dekorationer av mer eller mindre slag var bort-plockade men jag tycker inte det gör något.



En bättre blick över predikstolen som jag fick på bild genom fönstret :-)

Den tidiga kvällssolens sken förstärks av det gula glaset i gavelfönstret ovan-för kyrksaldörren.

Ser bland mina foton att jag missade att vända kameran åt det hållet!


 

Kyrkorgeln kommer från Övertorneås kyrka och ställdes in 1969.

Dopfunten är av enkel modell i omålat trä, liksom det mesta av inredningen i övrigt.


Luleå stift

Övertorneå församling


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Katti - 5 juni 2016 16:30

  Ett litet kapell jag helt har missat på mina resor, är det som ligger vid Storforsen, längs väg 374. Det ligger fantastiskt vackert på en kulle med utsikt över forsen och älven. Hade för tillfället bara mobilen att tillgå, men den fungerade helt ...

Av Katti - 21 mars 2014 12:38

  En varm sommardag besökte jag den katolska kyrkan i Narvik. Lite svårfotograferad då det är trångt på gatan framför kyrkan och solen gassade och gav svårt fotoljus.                         ...

Av Katti - 16 maj 2012 11:31


    Skattunge kyrka, Skattungbyn   Orsa församling Västerås stift   ...

Av Katti - 29 februari 2012 22:14

    Misjonskirken i Narvik. Kyrkan ligger mitt i centrala stan men kan ändå vara lite svår att få ögonen på - det höga tornet till trots. Narviks gator är lite branta på sina håll. Har inte hittat någon information om själva byggnaden så jag v...

Av Katti - 29 februari 2012 21:50

      Harry Gangvik Tromsø gjorde ritningarna till Kristus Konge-kyrkan i Narvik. Bakgrunden är att utländska arbetare gästade Narvik och malmhamnen under sjuttiotalet och en katolsk kyrka efterfrågades. Pengar samlades in från Tyskland, var...

Skapa flashcards