Kapellet

Direktlänk till inlägg 9 juni 2011

Vittangi kyrka

Av Katti - 9 juni 2011 14:34



Tanken på att bygga en kyrka i Vittangi tog fart 1844 och 1846 kunde man sätta igång med byggandet under ledning av byggmästare Johan Nilsson Rautio. Bristen på pengar i församlingen gjorde att kyrkan inte stod klar för invigning flera år senare. I mars 1854 invigdes den av prosten Lars-Levi Laestadius och invigningspredikan finns bevarad i kyrkan än idag.



Kyrkan är byggd i trä och vitmålad med dalablå detaljer och svart klockhuva i tornet. Vet inte om skeppstaket är grönmålad plåt eller ärgad kopparplåt.


   



Flera renoveringar och restaureringar har gjorts i kyrkan genom åren.





1949 blev Vittangi egen församling.



Då kyrkan var stängd när vi passerade, tog jag några bilder genom fönstret, bland annat på dopfunten, skapad av Frans Eliasson. Den föreställer ett timglas och är tillverkat helt i trä, antagligen björk. Dopskålen är från 1911.


 


 


Luleå stift
Vittangi församling


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Katti - 5 juni 2016 16:30

  Ett litet kapell jag helt har missat på mina resor, är det som ligger vid Storforsen, längs väg 374. Det ligger fantastiskt vackert på en kulle med utsikt över forsen och älven. Hade för tillfället bara mobilen att tillgå, men den fungerade helt ...

Av Katti - 21 mars 2014 12:38

  En varm sommardag besökte jag den katolska kyrkan i Narvik. Lite svårfotograferad då det är trångt på gatan framför kyrkan och solen gassade och gav svårt fotoljus.                         ...

Av Katti - 16 maj 2012 11:31


    Skattunge kyrka, Skattungbyn   Orsa församling Västerås stift   ...

Av Katti - 29 februari 2012 22:14

    Misjonskirken i Narvik. Kyrkan ligger mitt i centrala stan men kan ändå vara lite svår att få ögonen på - det höga tornet till trots. Narviks gator är lite branta på sina håll. Har inte hittat någon information om själva byggnaden så jag v...

Av Katti - 29 februari 2012 21:50

      Harry Gangvik Tromsø gjorde ritningarna till Kristus Konge-kyrkan i Narvik. Bakgrunden är att utländska arbetare gästade Narvik och malmhamnen under sjuttiotalet och en katolsk kyrka efterfrågades. Pengar samlades in från Tyskland, var...

Ovido - Quiz & Flashcards