Kapellet

Direktlänk till inlägg 21 oktober 2011

Hoppets och Trons kapell, Östersund

Av Katti - 21 oktober 2011 02:09




Den stilrena tegelbyggnaden vid Östra begravningsplatsen i Östersund rymmer två kapell för begravningsgudstjänst. Det stora Hoppets kapell, som har plats för 135 personer och det lilla Trons kapell för trettiotalet personer. 


Det skulle precis till att bli begravning när vi passerade så jag gick aldrig in i Hoppets kapell för att titta, utan nöjde mig med att ta externa foton. Kapellen står endast öppna under begravning men jag ville inte störa. 


 


Ovanför entrén till Hoppets kapell sitter denna inskription.  


Birger Borgström står bakom de första ritningarna till kapellkrematoriet och det uppfördes 1952. I mitten på åttiotalet byggdes lokalerna ut, då med Jörgen Grönvik som ansvarig arkitekt. 


  

Det lilla Trons kapell ligger på nedersidan om byggnaden, i anslutning till krematoriet. 

Trons kapell består av en vacker sal med färgat fönster på korväggen. Takets arkitektur är speciell med ett högre mittparti. 


 Det finns plats för närmaste familjen och vännerna. 

Samlingsrummet utanför Trons kapell.  


Östersunds församling

Härnösands stift

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Katti - 5 juni 2016 16:30

  Ett litet kapell jag helt har missat på mina resor, är det som ligger vid Storforsen, längs väg 374. Det ligger fantastiskt vackert på en kulle med utsikt över forsen och älven. Hade för tillfället bara mobilen att tillgå, men den fungerade helt ...

Av Katti - 21 mars 2014 12:38

  En varm sommardag besökte jag den katolska kyrkan i Narvik. Lite svårfotograferad då det är trångt på gatan framför kyrkan och solen gassade och gav svårt fotoljus.                         ...

Av Katti - 16 maj 2012 11:31


    Skattunge kyrka, Skattungbyn   Orsa församling Västerås stift   ...

Av Katti - 29 februari 2012 22:14

    Misjonskirken i Narvik. Kyrkan ligger mitt i centrala stan men kan ändå vara lite svår att få ögonen på - det höga tornet till trots. Narviks gator är lite branta på sina håll. Har inte hittat någon information om själva byggnaden så jag v...

Av Katti - 29 februari 2012 21:50

      Harry Gangvik Tromsø gjorde ritningarna till Kristus Konge-kyrkan i Narvik. Bakgrunden är att utländska arbetare gästade Narvik och malmhamnen under sjuttiotalet och en katolsk kyrka efterfrågades. Pengar samlades in från Tyskland, var...

Skapa flashcards