Kapellet

Direktlänk till inlägg 21 oktober 2011

Norrby kyrka

Av Katti - 21 oktober 2011 20:03




Norrby kyrka ligger förvisso inom landskapet Uppland men hon tillhör sedan 1952 Västerås stift, då Norrby församling ingår i Sala pastorat och faktiskt befinner sig inom Västmanlands län. Det blir alltid lite knepigt med placeringarna när det gäller gränsorter. 

Norrby ligger öster om Sala och kyrkan syns vida omkring. Direkt får man en känsla av en artonhundratalskyrka men det visar inte hela sanningen. Man tror att det funnits en stavkyrka här tidigare, enligt fynd man gjort under utgrävningar. Dagens kyrka tros ha sitt urpsrung i 1300-talet men av denna finns bara delar i grunden kvar. Under århundrandena sedan dess har hon ändrat utseende flera gånger och det vi ser idag är ett resultat av Gustaf Dahls ritningar som verkställdes under slutet av 1800-talet - o därför ger oss illusionen av att kyrkan inte är äldre än så. 1885-87 byggdes Norrby kyrka upp till den version vi ser idag. 



Under 1960-talet gjordes en restaurering och man gjorde utgrävningar som visade på kyrkans historia med medeltida grund. Samtidigt byttes en del av inredningen och man satte bland annat in nya bänkar och byggde en ny altaruppsats. Då kyrkan var stängd vid mitt besök i somras har jag tyvärr inte själv fått se något av allt detta. 

1887, Norrby kyrkas "officiella" födelseår. 

  

En sakristia byggdes mot östra gaveln under "nybyggnationen" av kyrkan under 1880-talet. 

  


I tornet finns två klockor, en storklocka o en lillklocka, som de kallas. Den lilla väger "endast" 730 kg. 


1617 var det år hon tillverkades men har omgjutits 1735 av Gerhardt Meyer dy. Lillklockan har en inskription som lyder: 


ACH KOMMER WILLIGT HIT
NÄR MIT LIUD EDER KALLER
ACH KOMMER, HÖRER TIL
HWAD HERRANS MUN BEFALLER
THEN WILLIGT KOMMER NU
FÅR SALIGT KOMMA TÅ
NÄR GUDZ BASUNE LIUD
OS ALLA KALLA MÅ.


Storklockan gick sönder under 1700-talets slut och gjöts om i Stockholm och sedan en gång till 1937. 


 



Norrby kyrka från Riks-72. 


Norrby församling

Västerås stift

 
 
gunibirgit

gunibirgit

7 februari 2013 12:27

Hej, jag blev lite fundersam eftersom jag kände igen denna kyrka, Norrby . Jag är barnfödd i sala och är där varje år. En fin kyrka är det och den lyser upp infarten till stan . Är du härifrån ellr bara en semestertripp? Du ska nog fara till Sala och kika runt Sala sockenkyrka är en fin gammal medeltida ,med vackra målningar. Kristina kyrka är stadeskyrkan.
du har ett intresse bland kyrkor och dina foton är så vackra.
I Västerlöfsta hade vi vår sommarstuga en gång i tiden.
Välkommen till min blogg också. Bara vardagliga händelser! Må så gott, Gunibirgit!

http://gunibirgit.blogspot.com

Katti

20 april 2013 00:02

Hejsan Gunibirgit!

Har bara passerat en sommardag, på väg från Arlanda mot Dalarna. Min syster pratade om sockenkyrkan i Sala då hon varit där på bröllop. Det kommer att bli ett besök där nån gång :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Katti - 5 juni 2016 16:30

  Ett litet kapell jag helt har missat på mina resor, är det som ligger vid Storforsen, längs väg 374. Det ligger fantastiskt vackert på en kulle med utsikt över forsen och älven. Hade för tillfället bara mobilen att tillgå, men den fungerade helt ...

Av Katti - 21 mars 2014 12:38

  En varm sommardag besökte jag den katolska kyrkan i Narvik. Lite svårfotograferad då det är trångt på gatan framför kyrkan och solen gassade och gav svårt fotoljus.                         ...

Av Katti - 16 maj 2012 11:31


    Skattunge kyrka, Skattungbyn   Orsa församling Västerås stift   ...

Av Katti - 29 februari 2012 22:14

    Misjonskirken i Narvik. Kyrkan ligger mitt i centrala stan men kan ändå vara lite svår att få ögonen på - det höga tornet till trots. Narviks gator är lite branta på sina håll. Har inte hittat någon information om själva byggnaden så jag v...

Av Katti - 29 februari 2012 21:50

      Harry Gangvik Tromsø gjorde ritningarna till Kristus Konge-kyrkan i Narvik. Bakgrunden är att utländska arbetare gästade Narvik och malmhamnen under sjuttiotalet och en katolsk kyrka efterfrågades. Pengar samlades in från Tyskland, var...

Skapa flashcards