Kapellet

Alla inlägg den 16 maj 2011

Av Katti - 16 maj 2011 15:18



Tro't eller ej, men jag missade helt att det fanns en kyrka i Masugnsbyn. Trött var jag när vi for igenom det gamla gruvsamhället längs väg 395. Maken fick ögonen på det stora korset och vände bilen så jag skulle få en kyrka till att lägga till handlingarna. Delvis i alla fall :) Givetvis var den stängd och fönstren satt såpass högt - och bakom snöhögar att jag inte kunde kika in i salen för att se hur det kunde tänkas se ut därinne.

Enligt tegelstenen till bok jag har - Våra kyrkor - byggdes kyrkan 1970. Klocktornet byggdes 1967. Och varför fanns det ett klocktorn innan kyrkan? Jo, men för att det fanns ett kapell där tidigare, byggt 1963 som brann ner på Annandagen 1969.


En typisk sjuttiotalsbyggnad i brunt med koppartak. Eller nä, grönmålat plåttak.



Klockan i det fristående tornet skall enligt uppgift ha följande inskription:


HERREN VÅR GUD ÄR EN KONUNG I MAKT OCH ÄRA SAMLEN I FOLK ATT EVINNERLIGT LOV HONOM BÄRA HIMMEL OCH JORD HÅLLER HANS KRAFTIGA ORD ALLT HAN SITT HÄGN VILL BESVARA


Tillhör Luleå stift

Vittangi församling

Av Katti - 16 maj 2011 12:49



Under vår tornedalsresa norrut började vi vid Haparanda kyrka. Den underliga skapelsen som i mina ögon ser ut som en rymdraket i silhuett.


 


1967 byggdes en ny kyrka i Haparanda då den tidigare brunnit ner, år 1964. Bengt Larsson heter arkitekten som kallade byggnaden "Rent Hus". Den ser ut som en stor industribyggnad med bara balkar invändigt. Utvändigt är kyrkkroppen klädd med (idag) ärgad kopparplåt.


 

På den gamla kyrkans plats står klockstapeln i metall med tre klockor.



Jag har knapphändig information att tillgå och önskar att jag visste mer om hela byggnaden och inventarierna.


Två stora röda kors flankerar entrén från församlingshemmet sett. Kyrkan har två stora entréer på var sida om det långa sidoskeppet.


Den enorma ljuskronan består av två ringar varav den inre sägs ha 60 och den yttre 120 lampor runt om.


Pär Andersson heter konstnären som skapat altartavlan.


Altarbrunet är vävt hos Gammelstads väveri. Det visar kyrkoårets olika högtider.



  


 

Orglarna är byggda av Grönlunds orgelbyggeri i Gammelstad.

Stora orgeln invigdes 1972.


Dopfunten är en kubisk form av ljust fyrkantsträ. Hur dopskålen ser ut vet jag inte. Glas? Tenn? Silver? Den fanns inte i funtens fot.


Ljus och rymd. Långskeppet är öppet invändigt ända upp till nocken 28 meter ovanför och längs väggarna i det industriliknande "torntaket" finns det två våningar fönster som släpper in ljus. Här syns tydligt de nakna balkarna och plåten som bildar innerväggarna.


Ett litet och intimare kor finns intill stora kyrksalen.



 

Den gamla kyrkan står som modell i nuvarande kyrkan. Det enda som återstår av den efter branden, är kistan som restaurerades och ställdes in i vapenhuset till Haparandas moderna kyrka.


Jag antar att den lilla gula lusthusbyggnaden kan vara ett gravkapell. Det står i ett "hörn" av kyrkogården.


Tillhör Luleå stift

Nedertorneå-Haparanda församling


Skapa flashcards