Kapellet

Alla inlägg den 8 juni 2011

Av Katti - 8 juni 2011 21:16


 


Jag har sett tornet från järnvägen o funderat vad det kunde tänkas vara. Maken o jag for förbi där på vår väg söderut och jag vad vi fann var kyrkogården med ett gravkapell - i formen av ett bottniskt torn, något större kropp än vanligt, just för att rymma ett litet kapell.






En chansbild genom det runda fönstret som satt för högt för att jag skulle kunna titta in. Ett avskalat rum med vit- och gråmålade väggar och ett, antagligen blått altare/-skåp (precis utanför bild till vänster).




Jag smög upp i klocktornet och hittade detta på en pelare.

En ritad klocka med inskription, kanske det står på klockan i tornet?



DE DÖDA TILL VILA

LEVANDE ATT MINNAS

DÖD MANS GÄRNING

OCH EGEN BORTGÅNG

LJUDE MIN MALM

ÖVER SVAPPAVAARAS NEJD


Ovido - Quiz & Flashcards